Riippusilta
Karisalmen vuonna 1969 valmistunut riippusilta Asikkalassa on pääjänteeltään 125-metrinen.

Yksinkertaisimmassa muodossaan riippusilta on kahden tukipisteen väliin pingotettu köysi ja sellaisena ikivanha siltaratkaisu. Nykyisenkaltainen jäykkäkantinen riippusilta kehitettiin 1800-luvulla. Kantta kannattavat vaijerit ripustetaan pylonien varaan ja ankkuroidaan päistään maahan. Riippusilta soveltuu hyvin pitkien jännevälien rakentamiseen. Ilmavia riippusiltoja pidetään kauniina ja niitä käytetään myös ulkonäöllisistä syistä. Riippusillat tehdään teräksestä, sillan kansi kuitenkin usein betonista. Kevyet riippusillat voivat olla myös puurakenteisia

Suomessa tieliikenteen riippusillat ovat harvinaisia ja niitä rakennettiin pääasiassa 1960-luvulla. Myöhemmin niiden sijasta on käytetty vinoköysisiltoja. Yleisemmin riippusiltoja on kuitenkin rakennettu jalankulku- ja polkupyöräliikenteelle.

Suomen pisin riippusiltajänne on vuonna 1963 valmistuneen Paraisten Kirjalansalmen sillan 220-metrinen pääjänne. Maailman pisimmät siltajänteet ovat riippusilloissa ja ne ovat yli 1,5-kilometrisiä.

Riippusiltoja

-1899
1900-1909
1910-1919
1920-1929
1930-1939
1940-1949
1950-1959
1960-1969

 Karinsalmen silta - Kirjalansalmen silta - Sääksmäen silta 

1970-1979
1980-1989
1990-1999
2000-